Veel van de tactieken die vroeger goede resultaten opleverden in SEO werken simpelweg niet meer door de recente wijzigingen in het algoritme van Google.
Terwijl sommige aspecten zoals on-page SEO wellicht altijd belangrijk blijven, zullen andere middelen zoals social media en content marketing blijven toenemen in doeltreffendheid. SEO is hierdoor aan het evolueren naar een bredere discipline: inbound marketing.
Inbound marketing combineert SEO, content marketing en social media.
- Content marketing: het creëren en verspreiden van informatieve content die klanttevredenheid nastreeft en leads aanbrengt
- SEO: er voor zorgen dat je content in de zoekresultaten verschijnt
- Social media: hét middel om je content te verspreiden
Bron: How Content Will Be A Driving Factor In Search Rankings
Conclusie? SEO draait nog steeds om originele en kwalitatieve content. Hoe beter je content, hoe meer er naar je website gelinkt zal worden en hoe meer deze gedeeld zal worden via de verschillende social media platformen. De opbouw van het aantal inkomende links en sociale signalen zal op zijn beurt zorgen voor een hogere ranking in de zoekmachines.