Kennisdelen, bloggen, contentmarketing, inbound marketing. Allemaal termen die ongeveer hetzelfde betekenen. Het delen van informatie over wat jij doet en weet. Elk bedrijf beschikt over massa’s vakkennis.
Door een deel van deze kennis te delen onderscheid je je van de concurrentie en kan je nieuwe klanten aantrekken.
Informatie delen werkt beter dan online adverteren
Door de overvloed aan reclame hebben veel mensen banner blindness ontwikkeld. Van deze reclameboodschappen blijft er dan ook weinig tot niets hangen.
Bij content marketing bied je potentiële klanten bruikbare informatie aan die hen helpt om (betere) keuzes te maken.
Dit heeft een aantal belangrijke voordelen:
- Je bedrijf straalt deskundigheid uit
- Je wordt beschouwd als een referentie in je vakgebied
- Je website wordt beter gevonden in Google
- Je laat zien dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen
- Je krijgt meer naamsbekendheid
- Mensen zullen sneller aan je denken als ze je nodig hebben
- Je blijft je concurrentie een stapje voor
- Je bent een betrouwbare bron van informatie
- Je bedrijf wekt vertrouwen
Als je content marketing goed aanpakt kan het voldoende zijn om iemand voor jou te laten kiezen.
Wees niet bang van je concurrenten
In vele vakgebieden draait het om kennis. Veel bedrijven staan dan ook nog weigerachtig tegenover het delen van hun kennis. Stel je maar eens voor dat je concurrenten informatie lezen waar ze ook slimmer van worden!
Maar het kan nog erger… Wat als je klanten bij de concurrentie terecht komen omdat zij wel kennisdelen?
Bijna elke zoektocht van een klant naar een product of dienst begint vandaag online. Het opzoeken van informatie via Google alvorens een aankoop te verrichten is helemaal mainstream geworden. Door het delen van informatie over je vakgebied zal je sneller als een betrouwbare partner beschouwd worden.
Alles wat jij online deelt, geeft potentiële klanten een indruk van wat ze bij jou mogen verwachten. Content met als doel je doelgroep te informeren en daarmee proberen te overtuigen is een echte win-win situatie.
Kijk maar naar jezelf: wie zou jij bellen voor een offerte? Iemand die je probeert te overtuigen met een verkooppraatje of iemand die zijn expertise toont en een oplossing probeert te bieden voor jouw probleem?