90% (!) van de marketingbudgetten die gespendeerd worden om de aandacht van mensen te trekken, werken storend. Traditionele reclameboodschappen worden massaal genegeerd door consumenten. Denk hierbij aan reclamesports op radio en tv, direct mail via de post, reclameborden naast de weg, maar ook banners op websites en (ongewenste) e-mails.
Bron: Moz
Internet en sociale media hebben interruption marketing verder in de verdediging gedrukt. Minder dan 10% van alle kliks en internetverkeer komt via dit soort marketingkanalen. Het merendeel van de tijd die internetters online doorbrengen – of dat nu via een desktop, laptop, tablet of smartphone gebeurt- gaat naar e-mails die we willen lezen, content die we willen doornemen, zoekresultaten waar we willen op klikken, social media waar we ons mee willen engageren, video’s die we willen zien, etc. De opkomst van inbound marketing is te danken aan het feit dat mensen steeds meer zelf bepalen welke informatie hun bereikt en welke niet.
Conclusie? Deze trend zal zich de komende jaren verder doorzetten en uitgaven in online marketing zullen veel gesofistikeerder gebeuren; de groei van SEO, inzet van social media, opkomst van content marketing, etc zal het gebruik van meer traditionele, storende marketing kanalen doen afnemen.