Omdat veel bedrijven geen idee hebben hoeveel SEO nu eigenlijk opbrengt verkiest men dikwijls om te investeren in een pay-per-click campagne via Google Adwords.
En dat is misschien wel onterecht, ook bij zoekmachine optimalisatie kan je met een simpele formule berekenen of het al dan niet interessant is:
ROI van SEO = [ ( Opbrengst van SEO – Kost van SEO) / Kost van SEO ] x 100
Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld:
Bedrijf X investeert maandelijks 300 euro in SEO, op jaarbasis geeft dit een kost van 3600 euro. Bedrijf X haalt uit de extra bezoekers die via Google op de website terecht komen 4 nieuwe klanten per maand. Een nieuwe klant levert bedrijf X gemiddeld 500 euro winst op.
Wat is nu de ROI van SEO voor bedrijf X?
Kost = 3600 euro
Opbrengst = 24000 euro
[ ( 24000 – 3600 ) / 3600 ] x 100 = 567%
Elke euro die bedrijf X investeert in SEO levert 5,67 euro extra winst op!