NATIVEMEDIA

Home › Tips & Trends › Hoe bereken je de ROI van SEO?

Hoe bereken je de ROI van SEO?

Omdat veel bedrijven geen idee hebben hoeveel SEO nu eigenlijk opbrengt verkiest men dikwijls om te investeren in een pay-per-click campagne via Google Adwords.

SEO analytics

En dat is misschien wel onterecht, ook bij zoekmachine optimalisatie kan je met een simpele formule berekenen of het al dan niet interessant is:

ROI van SEO = [ ( Opbrengst van SEO – Kost van SEO) / Kost van SEO ] x 100

Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld:

Bedrijf X investeert maandelijks 300 euro in SEO, op jaarbasis geeft dit een kost van 3600 euro. Bedrijf X haalt uit de extra bezoekers die via Google op de website terecht komen 4 nieuwe klanten per maand. Een nieuwe klant levert bedrijf X gemiddeld 500 euro winst op. 

Wat is nu de ROI van SEO voor bedrijf X?

Kost = 3600 euro
Opbrengst = 24000 euro

[ ( 24000 – 3600 ) / 3600 ] x 100 = 567%

Elke euro die bedrijf X investeert in SEO levert 5,67 euro extra winst op!

Lees ook:
  • Denk aan SEO als je een webshop wil starten
  • Casestudy: Wat levert een 1ste plaats in Google op?
  • Gemiste leveringen kosten geld
  • Casestudy: 846% meer bezoekers op je website
  • Hoeveel kost een website gemiddeld?
NATIVEMEDIA
Krijkelberg 7 3272 Messelbroek
BE0504.860.749

Kim Piot
0477 554 750
kim@nativemedia.be




Publicaties
      Unizo ZO Magazine
   De Tijd